Blog Pautan

Sunday, October 12, 2008


Analisis Laman Web ( 50 laman Web)


Di dalam proses penambahbaikan blog pautan merupakan suatu yang agak sukar. Hal ini kerana setiap laman web yang di cari perlu di analisis mengikut kriteria standard pemikiran. Proses pemikiran kritikal ketika ini di gunakan dalam usaha untuk menganalisis dan mentafsir setiap laman web untuk di kenal pasti sesuai untuk digunakan bagi proses pengajaran dan pembelajaran atau tidak.

Pada tahap ini, saya memerlukan satu komitmen yang konsisten dalam menganalisis setiap laman web. Agak sukar bagi saya untuk menilai mengikut kriteria standard pemikiran kerana ia memerlukan penelitian, kesabaran, pembacaan yang menyeluruh serta perlu membuat keputusan dengan menilai sesuatu laman web.

Menganalisis Laman web sebanyak 50 ini bukan mudah kerana memerlukan masa yang lama bagi meneliti sesuatu laman web. Di sini, saya menggunakan 9 kriteria yang di gunakan oleh Paul (1995) di dalam standard pemikiran iaitu kejelasan, ketepatan, keterperincian, logik, relevan, mendalam, luas , signifikan dan adil.

InsyaAllah, saya akan siapkan analisis laman-laman web ini. Sekarang saya masih di dalam proses menganalisis laman-laman ini. Saya akan muatkan apabila semuanya sudah selesai disiapkan. InsyaAllah.

1 comments:

Unknown said...

Good good good......