RENTETAN SEBUAH PERJALANAN ( Blog P&P Ibadah Puasa )

Sunday, October 19, 2008


Rajah 1

Sebelum saya membangunkan blog ini, saya membuat lakaran apa yang sesuai dan hendak dimasukkan di dalam blog ini seperti yang ditunjukkan pada rajah 1.


Pertama sekali, saya mencari tajuk yang sesuai untuk dimuatkan. Saya memilih tajuk Ibadah Puasa sebagai hasil pembelajaran di dalam blog ini. Hal ini kerana masih ramai Umat Islam tidak memahami dengan mendalam konsep Ibadah Puasa yang sebenarnya. Dengan berpandukan peta konsep yang dibuat mengenai tajuk Ibadah Puasa ini, barulah saya nampak lakaran untuk membangunkan blog ini.


Seterusnya, Saya mencari bahan-bahan yang sesuai untuk dimuatkan di dalam blog ini. Saya mencari pelbagai bahan di dalam buku, internet, majalah dan sumber-sumber yang boleh dipercayai untuk dibuat rujukan. Namun tidak semua apa yang ada di dalamnya boleh di ambil sebagai panduan. Saya perlu membaca, memahami, menganalisis terlebih dahulu sebelum mengambilnya sebagai panduan untuk dinuatkan di dalam blog P&P ini.


Selepas itu, saya menaip isi-isi penting mengenai tajuk Ibadah Puasa berpandukan Peta Konsep yang telah dibuat. Saya mengikut urutan yang telah disediakan bagi memudahkan pembaca melihat serta membaca isi kandungan yang di pamerkan. Seterusnya saya mencari gambar-gambar yang berkaitan, serta membuat power point bagi memudahkan pembaca untuk melihat isi kandungannya serta membuat power point bagi memudahkan pembaca untuk melihat isi kandungannya.


Akhir sekali, saya memikirkan adakah laman web pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (Ibadah Puasa) ini sesuai untuk digunakan atau tidak untuk pelajar? Di sini, secara tidak langsung daripada bermula proses pemilihan tajuk sehinggalah selesai proses pembinaan blog, saya telah mengaplikasikan 3 langkah asas sehingga terhasilnya sebuah tugasan seperti yang ditunjukkan pada rajah 2. Bermula dari proses membina pelan tindakan (merancang), mengekalkan atau memantau pelan (membina), dan menilai pelan tindakan (penilaian). Daripada sini juga, berlakunya proses pemikiran kritikal, di mana usaha-usaha menganalisis dan mentaksir sesuatu maklumat yang sesuai digunakan atau tidak. Apa yang saya harapkan kandungan yang dimuatkan di dalm blog ini dapat memberi manfaat dan kebaikan kepada orang yang membacanya.



Rajah 2

Urutan dalam pembangunan web blog




0 comments: